Kerstins kolasås

Jag älskar kolasås. Både ljus och mörk. Tyvärr har jag inte hittat någon laktosfri kolasås till salu i affärerna så det blir till att koka själv. Men det är som tur är, ganska lätt. Det här receptet kommer från en gammal vän till min familj, Kerstin. Den kokades flitigt i hemmet när jag växte upp. Den är lite mörkare och kraftigare i smaken än ”vanlig” kolasås och den är ljuvlig. Häromdagen blev jag väldigt sugen på polkaglass och kolasås (ja, det kan tyckas vara en udda kombination men den håller!). Det fanns ett paket laktosfri polkaglass i affären så då var saken biff.

50 gram laktosfritt smör
1/2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 msk kakao
1/2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

Häll ingredienserna i ordning i en kastrull och koka tills den tjocknar. Receptet är ungefär till 4 personer. Såsen går att spara några dagar i kylskåp.

6 kommentarer

Under desserter, glass, godis, recept

6 svar till “Kerstins kolasås

  1. Linda

    Vem är Kerstin?

    • haha, du som alltid minns så bra… kommer du inte ihåg kolasåsen heller? Kerstin är mamman i familjen vi var i Danmark med du vet. Första gången vi åt kolasåsen var i deras sommarstuga. Nu?

  2. saken är biff – jag älskar det uttrycket haha. har inte ätit kolasås på ungefär åttahundra år, kanske är dags nu? oh yes!

  3. Linda

    JO! Det är klart att jag minns kolasåsen. Den är ju underbar. Jag misstänkte att det var den Kerstin. Mitt mesta matminne från henne är ju annars den goda kalla såsen som vi har till fisk.

  4. Sandra

    Vilket märke var det på den polkaglassen? Letar med ljus och lykta efter laktosfri polka glass…

    • SL

      Hej! Det var ju ett tag sedan nu men jag är ganska säker på att det var Alvesta glass! I värsta fall får du annars krossa polkagrisar i vaniljglass även om det inte alls är samma sak… Lycka till! /Nina

Lämna en kommentar